August 10, 2015 Blog 932

Ce trebuie sa sti cand iti amenajezi singur apartamentul / casa

In primul rand iti va trebui timp. Spun TIMP pentru ca in momentul cand te apuci de renovarea unui spatiu probabil ca va trebui sa stai cca 6 ore / zi la santier si inca 3-4 ore pe zi in care sa faci research legat de toate lucrurile care se vor intampla pe santier. Priveste-l ca un job full-time cu multe zile in care vei sta peste program.
Inainte sa te apuci propriu-zis de amenajare fa-ti temele la modul cel mai serios. De data asta, tu esti cel care va evalua, la final, rezultatul. De aceea iti recomand sa ai in vedere urmatoarele lucruri:
1. Clarifica-ti ce vrei sa faci in spatiul respectiv (o schema cu amplasarea mobilierului in fiecare dintre camerele care urmeaza a fi amenajate);
2. Defineste-ti cat mai clar imaginea de ansamblu a ceea ce trebuie sa iasa. Poti face asta prin determinarea unor detalii importante: ce tip de pardoseala folosesc in fiecare spatiu, ce tip de finisaj folosesc la pereti, tavane, etc. Este important sa faci acest pas acum, pentru ca el va defini, mai tarziu, executarea lucrarilor fara compromis si pierderi financiare. Spre exemplu, un perete pe care se va monta faianta se va pregati diferit fata de un perete pe care se va aplica tapet sau de unul care va fi tratat cu vopsea lavabila, si ca in functie de vopseaua lavabila pe care o folosesti s-ar putea sa ai nevoie de un tratament special sa ajungi la rezultatul dorit;
3. Intocmeste din timp lista cu toate lucrarile de facut in casa;
4. Creaza-ti cat mai atent lista detaliata cu cantitati de materiale in baza listei de lucrari. Lista iti va folosi pentru a putea obtine un cost atat pentru manopera cat si pentru materiale. Iti recomand sa folosesti un program tip excel. Si cel mai important cand faci lista tine cont de faptul ca un finisaj nu inseamna a cumpara numai acel finisaj. Iata un exemplu cunoscut: pentru a pune parchet intr-o camera nu ai nevoie numai de parchet ci si de stratul suport, distantierii pentru margine si plinta impreuna cu sistemul de montaj.
5. In momentul in care ai definitivat cele de mai sus poti sa te apuci de cautat o echipa/echipe care sa se ocupe de amenajarea ta. Daca nu ai incredere intr-o firma care iti poate livra toate serviciile necesare, iti recomand sa te axezi pe gasirea unor echipe care lucreaza impecabil:
a. o echipa pentru finisaje (detaliile sunt cele pe care le vei vedea zilnic. Aici nu este cazul sa faci rabat de la calitate),
b. o echipa pentru instalatii electrice (lucrarile de instalatii nu sunt vizibile, dar sunt exprem de importante. Imagineaza-ti haosul creat in spatiu, in momentul unei tevi sparte prin pardoseala),
c. o echipa pentru instalatii sanitare si termice, etc.
Avand la dispozitie lista cu lucrari si cantitatile aferente, vei primi de la acestia un pret punctual. Daca nu ai experienta unei astfel de lucrari, adauga la pretul primit o marja de minim 30% pentru lucrari neestimate si cheltuieli neprevazute. Cheltuieli neprevazute? Da! Ca exemplu, atunci cand incep lucarile de amenajarea baii si scoti gresia veche si iti dai seama ca sub ea mai exista inca un strat de gresie; ca instalatia electrica pe care o credeai in stare buna prezinta inadituri si lipituri improprii; sau ca in centrul camerei pardoseala este cu 5 cm mai jos decat in colturi si trebuie turnata o sapa.
6. Inainte de a bate palma cu cineva mergi si vezi lucrari realizate de echipele/firmele ce ti-au dat oferta de pret. Cu siguranta, ofertele difera de la o echipa la alta si diferenta de pret se gaseste de obicei la calitatea lucrarii sau/si in timpul de executie.
7. Fa-ti un plan de atac, planifica lucrarile, documenteaza-te asupra materialelor si a tehnologiilor ce urmeaza sa le folosesti in santier si asigura-te ca cei care vor lucra mai departe sunt familiarizati cu ele.

 

Ai ajuns la momentul in care te poti apuca de lucru. In prima zi de santier prezinta-le echipelor planul de atac. Pentru a evita haosul, timpii morti sau aglomeratia pe santier, coordoneaza eficient toate echipele implicate. Pentru siguranta lucrarii, trebuie sa coordonezi, sau macar sa monitorizezi lucrarile chiar si in cazul unei singure echipe implicate in proiect. Exista si echipe care isi pot face eficient managementul lucrarii , dar sunt extrem de greu de gasit si foarte ocupate. Ca lucrarea sa decurga armonios sa ai in vedere urmatoarele lucruri:
1. Asigura-te ca lucrarile ce urmeaza a fi executate nu necesita o autorizatie de construire; eviti astfel amenzile aferente si problemele ce apar atunci cand vrei sa vinzi proprietatea sau sa iei un credit ipotecar.
2. Semneaza un contract cu o firma care se ocupa de deseurile rezultate in urma lucrarilor de constructii.
3. Lucreaza cu o firma de constructii (chiar daca sunt mai scumpi decat „Gigel”), pentru ca iti vor ofera garantie pentru lucrari si pot fi trasi la raspundere in caz de probleme, spre deosebire de „Gigel” care poate dispare cu banii de avans.
4. In cazul in care amenajezi un apartament pregateste terenul: vorbeste cu vecinii apartamentelor imediat alaturate si cu administratorul blocului si anunta-i ca-i vei deranja cateva saptamani. Inlaturi astfel posibile reclamatii nedorite.
5. Stick to the plan! Fiecare modificare pe care o faci aduce intarzieri si costuri suplimentare atat de materiale cat si la manopera. Daca ai de facut modificari discuta-le cat mai curand posibil. Ca exemplu daca uiti sa tragi o priza pe un perete care este gata finisat dureaza cca 3 zile pana el va fi din nou finisat. (Trebuie spart in perete traseul electric pana la doza de distributie, tras traseul electric, astupate gaurile, gletuit, slefuit, amorsat si zugravit. Tinand cont de timpii specifici de uscare ai fiecarui material se ajunge undeva in jur de 3 zile);
6. Incadreaza-te in buget si in timp. Daca faci modificari fii sigur ca ai disponibili banii suplimentari pentru modificari si daca echipa respectiva are la dispozitie timpul suplimentar necesar. O echipa buna de constructori este ocupata tot timpul, asadar tine cont ca, sa-i programezi pentru santierul tau este similar cu rezervarea unei mese la un restaurant cu cateva stele Michelin unde rezervarile se fac cu 2 luni inainte. Sunt foarte mari sansele ca echipa respectiva sa aibe programate alte lucrari la terminarea timpului clar estimat pentru lucrarea ta, iar tu sa ramai cu lucrarile nefinalizate tocmai datorita acestor modificarilor neprevazute. Un alt caz intalnit este cel in care ramai fara bani (ai subestimat lista de lucrari), santierul se opreste un timp, iar cand vrei sa incepi din nou lucrarile echipa de constructori iti spune ca trebuie sa astepti 4-5 luni pana pot intra in spatiul tau.
7. Alege materiale de lucru potrivite pentru fiecare element. Adezivul si chitul pe care il folosesti pentru gresie in cazul incalzirii in pardoseala este diferit fata de cel pe care il folosesti pentru lipirea normala. Difera si in functie de tipul de placi ceramice folosite – portelanate sau glazurate.
Stiai ca stratul suport pentru parchet este de mai multe feluri si de obicei difera de la parchet la parchet laminat, montajul parchetului difera de la tip la tip iar pregatirea pardoselii pentru montaj se face in moduri diferite.
Stiai ca 90% din cazurile in care un perete/tavan din gips carton prezinta crapaturi se datoreaza folosirii materialelor nepotrivite ?

8. Verifica disponibilitatea materialelor necesare pe santier. Lipsa materialelor necesare inseamna intarzieri. Asigura-te ca pe santier sunt doar materialele de care au nevoie. De exemplu, in momentul in care se monteaza peretii de ghips carton pe santier nu au ce cauta cutii de parchet sau galeti de lavabil, deoarece in functie de nevoia de spatiu a muncitorilor ele vor trebui mutate de mai multe ori si este posibil sa fi taxat pentru asta (in cel mai fericit caz).
9. Verifica de fiecare data daca materialele comandate sunt conform comenzii. Sunt cazuri in care transportatorul incurca comenzile si in loc de 10 saci de adeziv primesti 10 saci de sapa autonivelanta. Sau cand furnizorul incurca comanda gresie rectificata si primesti in santier gresie nerectificata. Aceste evenimente neplacute pot fi evitate printr-o simpla inspectie la momentul potrivit.
10. Urmareste indeaproape evolutia lucrarilor, daca vezi ceva in neregula semnaleaza furnizorul/constructorul si cere remedierea problemei. Intreaba echipa daca este familiarizata cu anumite materiale, tehnologii ce urmeaza a fi folosite in santier. Ai grija sa respecte timpii de uscare ai diferitelor materiale utilizate.
11. Cel mult la o luna de la inceperea santierului apuca-te de comandat mobilierul, luminile, si alte elemente de finisaje. Iata ca exemplu cateva termene de livrare:
a. Placile ceramice care nu sunt in stoc cu un timp de livrare de cca 2 saptamani;
b. O canapea facuta la comanda ajunge la tine acasa in cel mai bun caz in 4-5 saptamani;
c. Livrarea bucatariei facuta la comanda dureaza cel putin 4 saptamani, etc.
12. Asigura-te ca au fost facute probe inainte de inchiderea lucrarilor ascunse.
13. Daca esti multumit de rezultat fa cinste echipei cu o bere la incheierea lucrarilor.
14. Fii la locatie de fiecare data cand iti este livrat mobilierul, electrocasnicele, etc. Inspecteaza vizual sa nu prezinte defecte/lovituri.

 

In final, iata ca referinta timpul de livrare pe care noi l-am obtinut, in functie de numarul de camere al apartamentului:
– un apartament de 2 camere, in care nu s-au facut modificari majore a fost predat la cheie, mobilat si utilat in 7 saptamani. In acest termen intra si cele 3 zile in care s-a montat mobilierului, instalarea masinii de spalat si a aragazului, retusarea micilor detalii si curatenia generala.
– un apartament de 3 camere care a fost refacut complet dar a fost predat fara mobilier a fost realizat in 10 saptamani.

 

Felicitari! Ai rezistat eroic intregului proces. Sper ca ai fost ferit de certuri cu echipele implicate, sau cu membrii familiei care s-au implicat activ in conceptul de amenajare. Acum nu mai ramane decat sa iti aduci lucurile personale si sa te muti in noul spatiu. Eventual sa-ti iei o vacanta de 2 saptamani daca mai ai zile de concediu ☺. Enjoy !